تجلیل از هشتم مارچ در کابل
گزارشگر مشعل گزارشگر مشعل

 

کابل 15 حوت 1385!

پس از روزهای متواتر ریزش برف و باران آفتاب گرم فضای کابل را خوشگوار نموده و از آمد آمد فصل رویش و سبزه ، فصل بهار ، روز بر افراشتن درفش کاویانی یعنی نوروز باستان را نوید میدهد. فضای تالار هوتل گلزاد فضای مطبوع و گوارا دارد. زنان کهنسال ، جوانان و دوشیزه گان با لباس های منظم وارد سالون می گردند و در درب ورودی توسط عایشه سپاهی معاون  وملیحه بزرگر مسوول تشکیلات شورای سرتاسری زنان نهضت فراگیر پذیرایی میشوند و با اهدای شاخه های گل نسترن توسط دوشیزه شبنم سپاهی، مقدم هر یک را گرامی میدارند.

در سالون موجوديت شعار های زیرین به محفل عظمت خاص می بخشید.

-         بسیج زنان در مبارزه به خاطر آزادی ، دموکراسی ، عدالت اجتماعی ، صلح و ترقی در صفوف مبارزات عادلانه و دموکراتیک مردم افغانستان.

-         فرخنده باد 8 مارچ روز همبستگی بین المللی زنان

-         نيکمرغه دي وي د مارچ اتمه د ښځو د نړيوال پیوستون  وړځ

-         خشونت علیه زنان ، خشونت علیه انسان است.

-         دښځو پرضد تاوتر یخوالی د انسانیت پرضد تاوتر یخوالی دی.

در چوکی ها جای خالی نمانده بود و بيش از دوصد زن در محفل اشتراک ورزيده بودند . در جمع اشتراک کنندگان محترمه نفس گل  حذمت و محترمه نستوه سناتوران مجلس سنا، جانگل کارگر وکیل ولسی جرگه ، محترمه روح افزا قهرمان کاراز فابریکه خانه سازی، معلمین , استادان مکاتب مختلف ، روشنفکران مصروف در ادارات مختلف دولتی , کودکستان ها، زنان خانه وروسای شهر ی وولایتی کابل زنان , اعضای هیأت اجراییه مجلس موسسان نهضت فراگیر و محترم شیر محمد بزرگر رئیس مجلس موسسان نیز حضور به هم رسا نیده بودند. عقربه ساعت هر قدری که به ساعت 2 قبل از ظهر نزدیک می شد نفس ها تنگ تر می گشت و قلب ها تندتر میزد . با لاخره موقع لازم فرارسید . فا طمه جان کارمند عقب مکروفون قرار گرفت در حالیکه فضای سالون را کف زدن ها پر ساخته بود چنین اغاز سخن نمود.

مجلس حاضر به مناسبت بزرگداشت از روز همبستگی بین الملی زنان ( هشتم مارچ) دایر است از قاری صاحب محمد امان خواهش می شود با تلاوت ایات چند مجلس را متبرک سازند. بعدا از جابه جائی هیأت ریسه چنین ادامه سخن داد.

از محترم نفس جهید که با نام و چهره وی همه اشنا هستید . روزگاری رئیس پرورشگاه وطن , مسوول تشکیلات زنان ، رئیس  پوهنتون بغلان ؛ منشی کمیته حز بی شهر فیض اباد، رئیس امور زنان ولایات بدخشان و بغلان و فعلا عضو مجلس موسسان ورئیس موقت شورای زنان نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان میباشد. نفس جهید مبارز نستوهی است که هیچگاهی سنگر را خالی نکرده ودر بد ترین شرایط وطن را ترک نکرده از میان دود واتش درفش مبارزه به خاطر حقوق زن را برافراشته نگهداشته است خواهش میشود تا در باره روز بین المللی زنان صحبت نمایند .

خوشی، هلهله و کف زدن ها فضای سالون را پرساخته بود نفس جهید متین ،استوار،مسلط،علمی و همه جانبه به تاریخچه ،وضع موجود زنان افغان و عوامل نگون بخشی انان مفصلا صحبت نمود،که به طور جداگانه نشر مي گردد .

بعدا پارچه های شعر در وصف زن توسط عایشه جان سپاهی و کامله جان کامل د کلمه شد. پیام زنان افغان اعضای نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی اقغانستان عنوانی مادر بزرگ ، فرزانه زن نکوسرشت کشور مدافع صدیق حقوق زنان ،مبارز نستو ه پر شور و پیگر راه سعادت انسان  اساس گذار و نظر به پرداز سازمان دموکراتیک زنان ، معلم توانا و شایسته زنان افغان محترمه دکتورس انا هیتا راتب زاد توسط ملحیه بزرگر مسول تشکیلات زنان  نهضت فراگیر قرائت شد که در هر قسمت با کف زدن ها احساسات حاضرین بدرقه میشد .

" متن کامل پیام قبلاً نشر شده است "

محترم شیرالله جبارخیل مسوول تشکیلات شورای شهر کابل نهضت فراگير صحبت نموده و داستان کوتاهي از محترم نبی عظیمی پيرامون روز زن توسط ضیا همایون کارمند قرائت گردید . ترانه اطفال کودکستان وزارت صحت عامه فضای جلسه را پر از عواطف مادرانه نمود و اشک شادی از چشمان همه جاری ساخت .

لحظه صحبت شیر محمد بزرگر رئیس مجلس موسسان فرا رسید . رئیس مجلس موسسان نهضت فراگیر به مقام زن سر تعظیم فرود اورده چنین اغاز سخن نمود:

تاریخ کشور ما مشحون از مبارزات ازادی خوا ها نه و استقلال طلبا نه مردم اعم از زنان و مردان است . زن در طول تاریخ رنج فراوان برده و تحت ستم چند گانه جبرا از حقوقش محروم ساخته شده است .

در حالیکه هیچ کمبودی در استواری زن ها نسبت به مردان دیده نمی شود . زن زمانی زنده به گور شده، به عنوان برده فروش شده فعلا هم قاچاق و فروش دختران و زنان به کشور های دیگرداغ ننگ بر چنین برده فروشان قرن ماست . اگر به عقب نگاه کنیم در زمان نه چندان دور بدون محرم شرعی حق گشت و گذار ازادانه ازان ها سلب شده بود. درب مدرسه و مکتب را بروی شان بستند . با دريغ فعلا هم  به و قیحانه ترین شکل به حیث متاع مورد مبادله قرار می گیرند .

در یکی از ولایات چندی قبل دختری را با سگ جنگی عوض کردند، شما همه از انان اگاهی دارید. دختران به بد داده می شوند . بیوه ها به ازدواج های اجباری کشانیده می شوند، اینگونه بر خورد ها و محرومیت ها زنان و دختران  بیشمار ی را به خود سوزی ها کشانده است . در چنین حالت صرفنظر از ازادی هایي که برای زنان قایل اند دولت به شکل نمادین و سمبو لیک و صرفا به ایجاد وزارت زنان اکتفا کرده است .  حکومت ها و دولت ها برای از بین بردن این همه جور، ظلم و حق تلفی چرا عاجز ما نده است؟ علت اولا در سنت گرایی ها و ثا نیا در اعتقاد داشتن برخی ها به نا قصی العقل خواندن میبا شد . در حالیکه تاریخ به اثبات رسا نیده است که پورچیسا , هوتوسا. راضیه سلطانه ، ملالی، عایشه درانی ، رابعه بلخی ، نازوانا، محبوبه هروی ، گوهر شاد بیگم ، راتب زاد و دیگران چون نگین بر تارک مبارزات دادخوهانه ، عدالت پسندانه و ترقی خواهانه کشور می درخشند و جواب رد به طرز تلقی های نادرست و غیر علمی میباشد .

همه می گویند زن نیم پیکر جامعه را تشکیل میدهد من می گویم زن کل پیکر است . نه به خاطر اینکه مادر است، همسر است و خواهر است بلکه بخاطر اینکه انسان است . و همه انسان ها شهروند متساوی الحقوق جامعه اند . در محور فعالیت های نهضت فراگیر هم انسان قرار دارد. زمانیکه از انسان حرف در میان است حقوق زن و مرد متفاوت  بوده نمی تواند به کشور های همسایه و جهان نگاه بیندازیم . اندراگاندی ، بی نظیر بوتو ، انجلا مارکل کشور ها را رهبری نموده ومي نمايند. زن افغان هیچ کمبودی ندارد که از عهده حل مسایل جامعه خصوصا مسایل زن بد ر نتواند .من باور درام که اگر دولت ها زمینه مساعدکار وپرورش زنان را با مردان فراهم سازد، زنان از اجرای مسولیت در مقامات تصمیم گيری و سیاست گذاری ارکان ثلاثه يعني  اجراییه ، مقننه و قضاییه که فعلا کمرنگ وتاریک است موفقانه بدرشده می توانند . این کار از عهده دولت های متعهد ورسالتمند به عدالت خواهی ، ترقی خواهی و سعادت رساندن انسان ها میسر است و بس .

به ارزوی نایل شدن مردم افغانستان به چنین شرایط وقت بیشتر شما را نمی گیرم . خجسته روز هشتم مارچ روز همبستگی بین المللی زنان افغان در داخل و خارج کشور تبریک و تهنیت می گویم .

در پایان برای ( 30)تن از زنان شایسته شامل معلمان ؛ روشنفکران ؛ کارگران و زنان خانه هدایا و تحفه های از جانب محترم شير محمد بزرگر و نفس جهید اهدا شد . و اطفال کودکستان وزارت صحت نیز مورد نوازش قرار گرفتند . و مجموع اشتراک کننده گان در دعوت عصریه که از جانب هیأت رهبری مجلس موسسان در هوتل گلزاد بر گزار شده بود شرکت نمودند و محفل حوالی ساعت پنج عصر به پایان رسید.

                      

 

علاقه مندان مي توانند فوتوهای اين محفل را در آدرس زير ببينند:

 

http://www.mashal.org/home/main/gallery.inc.php?mghash=1bb1d9f1c0fbf87050f6c2930e8e6a80&mggal=9

 

 


March 11th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها